miércoles, 18 de junio de 2014

Manual de escritura para científicos sociales

Manual de escritura para científicos sociales: cómo empezar y terminar una tesis, un libro o un artículo.
Becker, Howard
2011
Buenos Aires, Siglo XXI editores.  236 p.
Resumen:Muchos fantasmas agobian a quienes deben escribir textos académicos o no académicos: entre los más recurrentes, el ideal de la escritura perfecta o la convicción de que un texto bien concebido se escribe “de un tirón” y es reflejo fiel de la claridad de ideas y del talento natural de su autor. En este Manual de escritura para científicos sociales, Howard Becker, cuyas obras de metodología son un clásico desde hace décadas, apela a su experiencia como sociólogo y como docente en seminarios de escritura a fin de desmontar una a una esas fantasías que no hacen sino entorpecer y dilatar la producción de textos. Su mensaje es claro: para aprender a escribir, nada mejor que respirar hondo... y empezar a hacer borradores o listas de ideas; luego, revisar, seleccionar, organizar, redactar, corregir y repetir el procedimiento hasta dar con una formulación aceptable. Con ingenio y sentido del humor, Becker describe aspectos específicos de esa práctica: el palabrerío que sugiere profundidades conceptuales inexistentes, las metáforas incomprensibles, la preferencia por construcciones “elegantes” pero poco precisas. Todos estos mecanismos, sostiene, no son veleidades personales, sino parte de la estructura social, sumamente competitiva, en la que se inserta la escritura académica. Manual y ensayo sociológico a la vez, este libro propone modificar los hábitos de trabajo y empezar a escribir sin preocuparse por el estatus, la aprobación de los pares o la bibliografía. Sensible editor de textos propios y ajenos, Becker muestra, a través de casos ilustrativos, la trastienda del angustiante mito de la página en blanco, y ofrece recursos retóricos y prácticos para conjurar esos temores.
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Tesis, tesinas, monografías e informes

Tesis, tesinas, monografías e informes : nuevas normas y técnicas de investigación y redacción.
Botta, Mirta
Warley, Jorge
2007
Buenos Aires, Biblos.  126 p.
Resumen: Este libro está especialmente dedicado a docentes y estudiantes universitarios o secundarios, profesionales e investigadores en formación. Ofrece no sólo técnicas de estudio y escritura sino las normas más actualizadas para abordar la escritura de tesis, tesinas, monografías, informes de investigación y otros trabajos relacionados con la actividad intelectual en lengua española. Éstos son los temas esenciales que se plantean de una forma sencilla y a la vez rigurosa: selección del tema, planteamiento de una o varias hipótesis, cómo organizar el plan de trabajo; fuentes y recursos al alcance del investigador, la búsqueda bibliográfica y por internet; fichas, citas y notas; referencias a recursos electrónicos, el dominio y la interpretación de los datos, las conclusiones, la escritura y los aspectos formales de presentación del trabajo. En los Apéndices se ofrecen las novísimas normas de organismos internacionales y nacionales de normalización para la descripción completa de publicaciones de diverso tipo, los más variados modelos de fichas, las nuevas reglas de descripción de documentos electrónicos y los datos actualizados de bibliotecas y archivos nacionales en países de habla hispana. En esta nueva edición también se ofrece un apartado sobre la tesina, un tipo de trabajo cada vez más habitual en el nivel medio y superior.
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A case study on the imapct of weblogs on the writing of low-level learners in the University of Chile

A case study on the imapct of weblogs on the writing of low-level learners in the University of Chile.
Higginson, Simon
2011
Florida, USA, Boca Ratón.  100 p.
Resumen: Since the turn of the century the use of computer-mediated-communication (CMC) has become more widespread in educational contexts and weblogs (blogs), one of the more popular forms of CMC (Bloch, 2007), have been the focus of numerous studies. However, whilst these studies have listed the potential benefits of blog use for language learners, few studies have offered any practical tips for educators who wish to implement the use of writing blogs in the EFL classroom. Moreover, the vast majority of studies have focused on the use of blogs with relatively high-level learners in academic contexts. This small-scale study focuses on how the use of blogs impact on the writing of a group of low-level learners in a tertiary EFL context in Chile. Moreover, it presents a tentative model to explain the different factors that contribute to writing development using weblogs as these learners grapple "not only with a written code but with a linguistic code that is still being acquired" (Raimes, 1985: 232). The findings report that blogs have the potential to aid low-level learners develop their L2 writing, and a number of suggestions are made that may help practitioners facilitate the process.
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Social research methods

Social research methods
Bryman, Alan
2012
Oxford, University Press.  766 p.
Resumen: Studying a social science degree? Need to know how to develop your research methods and write up your results more effectively? In the fourth edition of this lively and engaging textbook, Alan Bryman presents students with an updated and all-encompassing guide to the principle techniques and methodology in the field of Social Research. Adopting a coherent and student-friendly format, the book offers an encyclopaedic introduction to social research methodology, and considers a broad range of qualitative and quantitative methods to help students identify and evaluate the best approach for their research needs. Building on the success of the previous editions, this book is concerned with the ways that social researchers approach their craft. Bryman guides the reader through all aspects of the research process including formulating objectives, choosing research methods, securing research participants, as well as advice on how to effectively collect, analyse and interpret data and disseminate those findings to others. This fourth edition features a new 'supervisor experience' feature, which offers helpful tips from the supervisor's perspective on successful research, as well as a new chapter which tackles the sampling issues faced by qualitative researchers in a more consolidated fashion than in previous editions. Substantial updates have also been made to the existing material, particularly the internet research section, which has been fully revised to accommodate the extensive developments in this area. An Online Resource Centre accompanies the text and includes: For students: A student researcher's toolkit, providing guidance and advice on every aspect of social research Student experience podcasts Self-marking multiple choice questions for revision Annotated web links to useful articles, reviews, models and research guides A guide to using Excel in data analysis For lecturers: A lecturer's guide including lecture outlines, reading lists and teaching activities A suite of customisable PowerPoint slides Figures and tables from the text Case studies
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Materiales traslúcidos

Materiales traslúcidos :vidrio plástico metal.
Kaltenbach, Frank (editor)
2007
Barcelona, Gustavo Gili.  110 p.
Resumen: Las innovaciones técnicas en el ámbito de los materiales traslúcidos, ya sea vidrio, plástico o productos metálicos, han sido numerosas en los últimos años y han ampliado el abanico de soluciones que permiten el control lumínico y visual. Las posibilidades de relación entre el espacio interior y el exterior son ahora mucho más variadas y ricas, y ofrecen a los arquitectos un catálogo de soluciones más amplio para los objetivos de proyecto que persigan. La atmósfera de luz matizada, que antes sólo era posible conseguir mediante vidrio tintado en masa, como en las vidrieras de las iglesias, piedra natural de exiguo espesor o papel, se reinterpreta en la actualidad mediante nuevos tipos de vidrio, diversos materiales plásticos (en placas o membranas) o productos metálicos (ya sean chapas perforadas o mallas tejidas). Este libro ofrece una visión actualizada y global sobre todo tipo de materiales traslúcidos: vidrio, plástico y materiales metálicos. Asimismo, ofrece detalles constructivos y ejemplos concretos de su aplicación en edificios ya construidos, e información técnica detallada de sus propiedades de aislamiento térmico o acústico, resistencia al fuego y grado de transmisión lumínica.
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La reconstrucción en educación

La reconstrucción en educación : una mirada a los procesos y desafíos en la reconstrucción de la infraestructura escolara dañada en el terremoto y maremoto del 27F.
2013
Santiago, Ministerio de Educación.  267 p.
Resumen: Esta publicación comprende los procesos y desafíos que tuvieron las distintas etapas de la reconstrucción después del terremoto del 27 de febrero del año 2010.
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viernes, 23 de mayo de 2014

Design engineering AKT

Design engineering AKT Adams Kara Taylor
Kara, Hanif (ed.)
2008
Barcelona, Actar.  319 p.
Resumen: Adam Kara Taylor is a London based, design-led, structural engineering studio. In their first decade they took projects from concept to construction with building such as Peckham Library (Alsop Architects), the Phaeno Science Centre (Zaha Hadid Architects) and John Lewis Highcross (Foreign Office Architects). They have developed unique processes and novel solutions, whilst also driving and accommodating contemporary developments in the field of design engineering. AKT continues as a practice to reinforce a propensity for innovation and a renewed pride in engineering.
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Digital culture in architecture

Digital culture in architecture: an introduction for the design professions.
Picon, Antoine
2010
Basel, Birkhäuser.  224 p.
Resumen: The book provides a profound introduction to the important role of digital technologies in architectural design and related fields. In four chapters the author systematically examines the influence of digital culture on architecture but also on the urban landscape.
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Digital fabrications

Digital fabrications: architectural and material techniques.
Iwamoto, Lisa
2009
New York, Princeton Architectural Press.  144 p.
Resumen: Digital fabrications celebrates the design ingenuity made possible by recent advances in digital-fabrication techniques. Author Lisa Iwamoto explores the methods architects use to calibrate digital designs with physical forms. The book is organized around five techniques: sectioning, tessellating, folding, contouring, and forming. Projects are shown both in their finished forms and in working drawings, templates, and prototypes, allowing the reader to watch the process of each fantastic construction unfold. Digital fabrications presents projects designed and built by emerging practices that pioneer techniques and experiment with fabrication processes on a small scale with a do-it-yourself attitude.
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The art-architecture complex

The art-architecture complex
Foster, Hal
2011
London, New York, Verso. 302 p.
Resumen: Hal Foster, author of the acclaimed Design and Crime, argues that a fusion of architecture and art is a defining feature of contemporary culture. He identifies a “global style” of architecture—as practiced by Norman Foster, Richard Rogers and Renzo Piano—analogous to the international style of Le Corbusier, Gropius and Mies. More than any art, today’s global style conveys both the dreams and delusions of modernity. Foster demonstrates that a study of the “art-architecture complex” provides invaluable insight into broader social and economic trajectories in urgent need of analysis.
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